Turkosa loppisfynd

Jag har turen att ha en loppis bara 100 meter från min dörr! Men jag har bara besökt den två gånger hittills, under lång tid var den stängd då ägarinnan var sjuk. Igår gick jag in & tog mig en titt och kunde naturligtvis inte motstå några turkosa ting - samt tre söta kryddburkar i porslin med trälock.  Detta är vad som fick följa med mig hem:

1. Skål från Glimma glasbruk (sa ägarinnan)
2. Kryddburkar (vet ej tillverkare, upplys mig du som vet!)
3-4. Serveringsset från Jie keramik.

Ha det gott!

Vinn en handgjord necessär

.. hos Sagolikt pysslarSe så söta de är:

Jag hade kunnat tänka mig vilken som - men mitt hjärta klappar lite extra för den i mitten! :)

Imaginärt lapptäcke

Idag har jag (förutom att jag jobbat första dagen efter semester & sjukdom) roat mig med att skapa detta imaginära lapptäcke av tyger som jag önskar att jag vunnit i Tradera-auktioner.  Är inte tygerna urläckra?? Tänk så fint det hade kunnat bli! Tyget som är precis i mitten är gardiner som jag faktiskt  vann igår! Hoppas att gardinerna är lika snygga i verkligheten som på bild.

Alla bilder är lånade från Tradera & ihopsatta till detta lapptäcks-collage av mig.

Lite kuriosa: Tyg nr. 5 som är en gardin gick för 460 kronor, medan tyg nr. 14 som är ett par gardinlängder bara kostade 61 kronor.  De flesta tygerna på bilden kommer från 70-tals påslakan. Vilka mönsterskatter!

Har du någon favorit??

Havs- & rosendoftande vindar...

...det är ett av mina starkaste minnen från trippen till vackra Ven.  Det är ca. 3 veckor sedan jag var där - tillsammans med min bror, och det var första gången jag besökte denna ö - efter att ha bott här i nordvästra Skåne i nästan 8 år! Nu kommer det med all säkerhet att bli minst ett besök varje sommar!

Dagen vi var där var solig & varm, helt perfekt väder för att cykla runt och upptäcka den lilla ön. Vi besökte Tycho Brahe-minnena, åt smaskig salladslunch på den vegetariska restaurangen Pumpans café, & tittade in på Cassiopeia trädgårdsgalleri med underbar keramik av Anna Molin. Jag köpte ett av hennes fina blomsterhjärtan. Sedan cyklade vi till Kulturhuset där de hade en utställning med lappteknik, vidare till Kyrkbackens hamn där vi tog lite svalkande att dricka på Hamnkrogen.  Sedan tillbaka upp för den branta backen & en snabb titt på den vackra S:t Ibbs kyrka innan vi cyklade tillbaka mot färjelägetlängs strandvägen.

Det var så underbart att cykla i den havs- och rosendoftande vinden - en helt idyllisk plats! Ja, ni förstår nog bättre när ni tittar på bilderna, så här kommer de: (det blev några...)

Jag vet inte om jag behöver säga det - men jag säger det ändå: Åk till Ven! :)

Presenter från..

...min älskling när vi firade vår åtta-årsdag.

Ett fint hjärthalsband i silver & en supersöt klänning från Monki.

Älskar fågelmönstret & till och med märkeslappen är snygg på Monkis kläder! Kolla in deras hemsida- supersöt!

Nya färgglada köksting

Nu har jag legat med influensa i nästan en vecka, och börjar bli minst sagt trött på det! Jag är glad att jag nu är pigg nog att vara uppe (även om jag inte orkar med några större projekt) - men jag har tappat rösten så jag kommer nog inte att kunna jobba på några dagar...  Kul att kunna blogga igen, jag visar här några nya saker till mitt älskade kök som tillkommit under semestern.

bild 1& 6 ser ni de underbara grytlapparna som jag vann när den norska bloggaren StinaBallerina hade en "trekning" - hon hade virkat 9 par urläckra grytlappar (kolla på dem här) som hon lottade ut till sina besökare & jag hade turen att bli vinnare!!  Oj, så glad jag blev!
Bild 2 visar min stadigt växande Arizona iste-flasksamling. 6 olika har jag nu. Men det finns nog några till att finna...
Bild 3, 7 & 8 är servetter inköpta på Tiger i Helsingör.  PS: Jag är servettoman! :P
Bild 4 visar en plåtskylt i härligt retrostuk som vi köpte på marknaden i min "hemby" när vi var där. Älsklingen älskar Coca Cola & jag gillade stuket - så det var ett bra köp :) Fanns fler som var ännu finare (Kolla tex .på den här), men de var större i storleken och jag tyckte denna skulle vara lättare att placera.
Bild 5 är en kalanchöe som blommar om med riktigt stora & fina blommor som liknar lotusar i formen!
Bild 9 är en liten virkad handduk från loppisbesöket jag gjorde innan semestern. Nedan en virkad duk från samma loppis, och min fina 50-talskruka som jag köpt på loppis för flera år sedanmed ännu en återblommande kalanchöe.

Se fler detaljbilder från mitt älskade kök här!

I kommande inlägg ska jag bland annat visa:
Semesterbilder från Ven, Nimis & Norrbotten, presenterna jag fick av älskling till vår 8-årsdag & fler retro-textilier.

Ha det bra så länge & ta hand om er kära vänner & bloggvänner & andra läsare!

Tillbaka från semestern!

Nu är jag hemma igen efter en vecka "hemma" i NorrbottenUnderbart - men för kort! Har inte haft tid att blogga eller besöka mina favoritbloggar så nu får jag försöka ta igen det! Tyvärr har både jag & älsklingen dragit på oss halsont & förkylning så jag känner mig rätt trött & seg...

Har massor att visa men börjar med ett litet mönstercollage:

Nyfyndade retrotyger & dukar från Tradera.

Solig elefant

Här kommer bilder på min söta underbara lilla elefant som Solveig sytt!

Hon trivs väldigt bra i sällskap med elefanten som kommer från IM (Individuell Människohjälp).  På soffan har jag lagt ett retro-påslakan som jag fått av min farmor, har ett i orange också - de är så himla fina & sköna! Gamla påslakan är bäst, hållbara men mjuka & av just sådant tyg är den söta Solig-elefanten sydd. Underbart mjuk & gosig!

Cat-nap

Jag är inte så flitig med bloggandet för tillfället, får väl "skylla på" semester & varmt väder som alla andra! :)  Har haft bror min på besök & hunnit med trevliga utflykter till bla. Ven & Nimis, två härliga platser att besöka om man har vägarna förbi Skåne - har massor av bilder så det kommer så småningom...

Tog några bilder på vår stora fina kisse häromdagen, se så söt han är där han ligger och vilar sig på soffan med sköna kuddar under huvudet!

Fler bilder på katterna här.

Soliga elefanter!

Nu lottar Solveig - med den härliga bloggen Solig - ut en av sina bedårande elefanter igen! Jag har precis köpt en (som jag inte har hunnit visa än..) & den vill ju väldigt gärna ha en kompis, såklart!

Se så söta:

Du vill säkert också ha chansen att vinna, titta här!

Tack älskling

...för de 8 fina år vi haft tillsammans hittills!

Presenten från mig till älsklingen.

Doftar ljuvligt somrigt & är vacker att se på.

Jag hoppas våra 8 år blir till en evighet!