Mina samlingar -Del 6- Iittala

 


Ja, jag älskar verkligen Iittalas produkter.

Satumetsä är min senaste Iittala-älskling. Har två koppar (en trasig som penselställ) och ett fat. Dessa har jag tänkt samla så jag har minst 4 koppar (exlusive den trasiga, såklart) och även skålar och uppläggningsfat. Satumetsä kom till i år och är ritad av Klaus Haapaniemi. Han gjorde även Taika-serien som också är väldigt fin. Satumetsä betyder sagoskog.

Ultima Thule-glasen köpte vi i somras. Dem har jag sett i nästan vartenda hem under min uppväxt (halva släkten är finsk och där har nästan alla dessa saker!) Tidigare tyckte jag inte att de var så fina, men nu plötsligt så älskar jag dem!  & se så fina ljusprickar som bildas i skuggan av dem! Behöver många fler av dessa också. Serien har funnits sedan 1968 och Tapio Wirkkala står bakom den.

Festivo-stakarna fick jag av farmor för säkert 15 år sedan. Jag har 4-, 5- och 6-ringars och saknar alltså 1-, 2-, 3-, 7- och 8-ringars om jag ska ha en komplett samling. Jag har sett dem hos Iittala Store i Malmö, men hittar inte dem på hemsidan. De kan också köpas på Tradera så jag spanar där då och då.

Mari-skålen är en annan favorit. Jag har hittills bara lyckats köpa en enda, men jag vill ha MÅNGA. De finns ju i så många fina färger och både små & stora. Man kan ha allt möjligt i dem och hade man fler så skulle man även kunna använda dem som dessertskålar - vilken lyx!Jag skulle vilja ha sweet pink, apple green och yellow i liten storlek (har light blue) och av dem stora skulle jag gärna ha plum, lilac, light lilac, turqoise.. Ja, det är ju inte många jag inte skulle vilja ha, helt enkelt!

Mina första Kivi (de mörkblå) fick jag av min goa vän Monika när jag fyllde 20. Sedan dess har det blivit några till, men jag saknar många färger fortfarande. Är speciellt sugen på light lilac, yellow, purple och red garnet. Kivi lanserades 1988 och är designade av Heikki Orvola. Kivi betyder sten.

Tris-lyktan fick jag i julklapp av min älskling för några jular sen. När jag öppnade paketet blev han alldeles förvånad, den hade nämligen bytt färg! Den är gjord av ett speciellt glas som skiftar från rosa/lila till grönt beroende på ljuset. Färgen heter rose-olive och även Kivi och Mari fins i denna speciella färg. Tris designades 2005 av Alfredo Häberli. Och eftersom den heter Tris så måste man ju ha tre! Jag vill gärna ha yellow och turqoise som komplement till min kameleont. :)

Oj, detta blev ett långt utlägg om Iittala som mest liknar en enda lång önskelista! :P Då kan jag ju lika gärna tillägga att det finns något mer hos Iittala som jag väldigt gärna skulle ha i samlingen, kan någon gissa?!:) Jo, denna! Klar eller färgad spelar ingen roll! :P


Kommentarer
Skrivet av: Linda

Hej!

jag var på en stor 2:nd hand butik i Sundbyberg där jag jobbar förra veckan o fann en del Festivo ljusstakar. Ganska bra pris har jag för mig. Så nästa gång du kommer upp så drar vi dit :D

2009-10-21 @ 23:30:03
Länk till blogg: http://lindang.blogg.se/
Skrivet av: Gossipmom.se

Ja visst har Iittala härliga saker! Har några själv i något skåp:-)



Min header, ja eller hela bloggen har en tjej gjort åt mig, så jag vet inte var bilden kommer ifrån. Men jag gillar den skarpt! :-D



Önskar dig en toppen dag!

2009-10-22 @ 10:08:16
Länk till blogg: http://www.gossipmom.se
Skrivet av: Sanna

Supersnygga saker gumman =)

Hojta gärna till när du lägger ut på swopper =)

Kraaaaam

Sanna

2009-10-22 @ 10:43:10
Länk till blogg: http://krimskramsan.bloggagratis.se/
Skrivet av: Lyckel

Åh, underbara underbara Ittala!!! Har haft massor med stora och små ittala-glas, men de har förfärande nog gått sönder alla utom ett under småbarnsåren (passa passa)...morr! Gillar också de där sagokopparna så gott och ska nog önska mig dem i jul...och fler Mariskålar..JA !!!



Har äntligen lagt ut lite MER SAMLINGAR!!! Nu är det plåtburkar på gång!!!



Kramhögar Lycke

2009-10-22 @ 12:17:04
Länk till blogg: http://till-vidas-ara.blogspot.com
Skrivet av: Lycke

Haha, sa jag ittala...jag menar ju förstås Littala, hhii...trodde från början de hette ittala, så det har liksom hängt kvar!!!



Kramis Lycke

2009-10-22 @ 19:09:57
Länk till blogg: http://till-vidas-ara.blogspot.com
Skrivet av: Lycke

Jaha det hette så ändå?!? Man kan inte tro att jag är halvfinne alltså, mvhahahaha..., har länkat till dig nu i inlägget...länkade tidigare också när jag la ut servetterna..och när jag pratade om att jag inte hunnit lägga ut nåt, fniss...helt galna dagar nu...har miljoner projekt på gång som jag envisas med att göra samtidigt...eeek, går ju liksom inte!!!

Tyckte du förresten också att jag skulle måla skåpet vitt + fint papper?!? Tycker burkarna kommer fram lite dåligt mot det bruna...meeep, brukar inte va såhär velig!



Kramisar Lycke

2009-10-22 @ 20:23:09
Länk till blogg: http://till-vidas-ara.blogspot.com
Skrivet av: Lycke

Jaaa, och visst är det frustrerande när det blir så!!! Jag ubblar alldeles över av frustration när jag inte kommer igång med det jag tänkt...utan bara travar runt i samlar- och flurarstadiet!!! Imorgon ska det bli ord och inga visor...eh...inga ord - bara action!!!!!!!



Kramsi Lycke

2009-10-22 @ 20:42:23
Länk till blogg: http://till-vidas-ara.blogspot.com
Skrivet av: re-dizain

Taikka har jag sett men inte Satumetsä...är det konstigt att måsteha begäret uppstå när man får syn på något så vackert......

och dom färgglada dukarna är ljuvliga..Jag har samlat på mig en mängd med små färgglada virkade pannlappar och dukar och hade tänkt samanfoga dom någon gång när tiden räcker till:)

2009-10-22 @ 20:51:20
Länk till blogg: http://redizain.blogspot.com
Skrivet av: jessi

Wow wow såå mycket Iitala snyggt! Efter paris resan i helgen ska jag anta din samlar utmaning!



KRAM

2009-10-23 @ 13:05:19
Länk till blogg: http://lyckoljus.blogg.se/
Skrivet av: Mrs. b

Vad många fina samlingar du har!

Jag försöker tänka, men kan inte direkt komma på någon samling för min egen del. Det skulle väl då vara Iittalas Marimekko-skål som jag har 4 st. av i olika färger.

2009-10-24 @ 19:52:57
Länk till blogg: http://mrsbandco.blogg.se/
Skrivet av: Camilla

Jag älskar också Iittala! Kul att se din samling. Ska ta tag i min samling och visa någon dag också!

2009-10-25 @ 19:10:43
Länk till blogg: http://www.hattematte.blogspot.com
Skrivet av: LENA

Hej!

Härlig blogg du har.

Vill gärna komma i kontakt med samlarfolk - helst i malmö-trakten eftersom jag har en loppis där och vill nå ut............dessutom har jag bl.a. 6 st Irish coffee glas med hållare från Ittala som du kanske är intresserad av.........

kram lena i skåne

2009-11-02 @ 13:52:05
Länk till blogg: http://lzomaha.blogspot.se

Skriv en rad så blir jag glad! ^_^ :

Du heter?:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Här skriver du vad du vill! :)

Trackback
RSS 2.0