Hemlängtan

Just nu har jag en stark hemlängtan. Längtar efter att befinna mig på platsen där jag är uppväxt, platsen som fortfarande känns som mitt hem. Jag saknar min familj och mina vänner. Den här känslan infinner sig inte så ofta hos mig. Jag har bott i Skåne i snart 9 år, och jag trivs jättebra här och känner mig hemma här. 

Men hemma är ändå alltid hemma. Hemma för mig är i Norrbotten, Tornedalen, Övertorneå.



Jag blev så glad när jag hittade den här ortsvimpeln på Tradera för några veckor sedan. Den är gjord på 70-talet och jag fick den för 1:- plus porto! Nu hänger den här hemma och påminner mig varje dag om platsen jag kommer från. I kyrkan på bilden är jag konfirmerad, och där har firat många skolavslutningar. Svarträven finns på Övertorneås kommunvapen och var också symbol för campingen som min pappa drev på 90-talet, där jag jobbade många somrar...  Åkerbärsblomman är Norrbotten landskapsblomma. Den ger mig minnen från min barndom.

Tänk att en plats på jorden kan betyda så mycket för en. Det trodde man inte när man bodde där och ibland var så less på sin lilla "tråkiga" by. :P

Och tänk att den här lilla vimpeln kan ge mig så många känslor! :)


Nu vill jag vill tacka så mycket
för alla goa kommentarer jag får från er! Jag har inte hunnit svara er så mycket som jag skulle vilja på sistone, men jag kikar in så fort jag har tid. Er respons betyder enormt mycket för mig och gläder mig oerhört varje dag! :) Kram


Kommentarer
Skrivet av: Sanna

Jag kan förstå att du får hemlängtan ibland..det är ju en bra bit hem för dig också.. kramar om



SV: Ja det är alltid lika kul att när man hittar riktiga fynd.. =)



Kraaaaam

Sanna

2010-03-09 @ 22:14:09
Länk till blogg: http://krimskramsan.bloggplatsen.se/
Skrivet av: jessi

Jag förstår att du ibland för hemlängtan och det är ju svårt när man bor i andra änden av landet att göra något åt det spontant! Men tur för dagens kommuntikationssystem, mkt lättare att hålla kontakten med varandra trots avstånd!



KRAMIS

2010-03-10 @ 09:17:49
Länk till blogg: http://lyckoljus.blogg.se/
Skrivet av: Gitte

Åh, är du från yli-torneå? Där ser man! Har släkt i trakterna däromkring.

Talar du meänkieli? nyfiken.



Tack så hjärtligt! Den fina tavlan kom igår!! Sååå fin den är! Fin på bild i din blogg, men verkligheten slår det med råge! Och den gula ramen var PERFEKT till tavlan!! Tack, tack, tack och åter tack. Tapeter och tyger blandas i kompott till helgen! (ber om ursäkt för väntetid!).

2010-03-10 @ 10:54:15
Länk till blogg: http://bortbytingen.bloggplatsen.se
Skrivet av: Solrosa

Forstår godt hvordan det er!!



Jeg har faktisk en tipp-oldefar fra Øvre Torneå. Atså, jeg møtte jo ham aldri, men slekta til min mors mors morfar er altså derfra. :)



Ha en fin dag!



Klem fra Solrosa

2010-03-10 @ 13:13:26
Länk till blogg: http://solrosa-solrosa.blogspot.com/
Skrivet av: Camilla

Hej bruden!



men vad coolt, är du från övertorneå? Jag är halvtornedaling. Min pappa är från en by utanför ö-tå och jag har varit där grymt mycket som liten. Åker dit varje sommar oxå. Mina farföräldrar ligger begravda på den kyrkogården.



Det är så fint och idylliskt, jag förstår att du saknar den platsen. Hur kom det sig att du flyttade till skåne? jag tänker det är ju inte direkt nextgårds! ;)



Vilken otroligt cool hylla du pimpat till här nedan. Så jäkla härlig färg, gult. Det piggar upp och är en riktig glad-färg :)

Skulle oxå behöva ta tag i några hyllprojekt, har lixom ingenstans att ställa allt småkrafs.

Hittade den mest fantastiska stolen på loppis här om dagen som måste piffas, kanske det blir i gult?



Hare toppenfint bruden!

2010-03-10 @ 15:45:33
Länk till blogg: http://rosahemmet.blogspot.com
Skrivet av: Min vrå...

Jag förstår precis din känsla. Jag har själv bott i Skåne nu ca 15 år. Jag bodde i Norrtälje innan där jag var född och uppväxt. Hemlängtan kommer och går men ibland känns det extra tungt när familjen och de nära o kära är långt borta.

Kram Elin.

2010-03-10 @ 17:32:29
Länk till blogg: http://elinsvra.blogspot.com
Skrivet av: Susanna

Jag bodde i Skåne under en del av min uppväxt och mitt hjärta tillhör för alltid slätten. Jag längtar alltid dit.



Och min gubbe är från Umeå och hans hjärta klappar för norröver precis som ditt :-)

2010-03-10 @ 18:17:20
Länk till blogg: http://brownbeans.wordpress.com/
Skrivet av: Maria

Kul att du är därifrån! Jag är från Kalix. Och min mamma kommer från Matojärvi, nära Hedenäset..

2010-03-10 @ 22:47:37
Länk till blogg: http://jagblommar.blogspot.com
Skrivet av: Sanna

Du har ett litet award att hämta inne hos mig.. =)

Kraaaaam

Sanna

2010-03-11 @ 17:12:05
Länk till blogg: http://krimskramsan.bloggplatsen.se/
Skrivet av: Åsa

Blir så glad av att titta på din blogg! Härligt färgglatt och inspirerande. Har en fråga till dig. Kan du maila mig?

/ Åsa

2010-03-11 @ 20:02:20
Skrivet av: Camilla

Tjoppla!



tack för dina rara ord på bloggen min. Nu är stolen under målning men det är ju x antal varv med färg som ska på innan jag kan börja slipa den.



Jag träffas gärna om du har vägarna förbi norrland i sommar, vore toppenkul! Det vore mitt första bloggmöte:)

Så du är alltså 31 år? jag har faktiskt tänkt fråga av ren nyfikenhet, men nu skrev du ju om din födelsedagspresent du fick när du fyllde 30 så då kunde jag räkna ut din ålder, smart va? :)



Trevlig helg!



2010-03-12 @ 19:48:17
Länk till blogg: http://rosahemmet.blogspot.com
Skrivet av: malin

Vet precis vad du menar, jag blev så hemsjuk att jag faktiskt flyttade... Men längtar hem till Lappland också, även om jag var jätteliten när jag flyttade så känns Arvidsjaur fortfarande som hemma, och jag har inte varit dit på över 5 år. Ska åka snart, ser fram emot det!



Bara för att mitt internet nu funkar, så kommer jag inte in på mitt hotmail... Jag ska ge det lite mer tid, ifall de kan återställa mitt lösenord, annars måste jag skaffa ett nytt - skulle gärna slippa det... Så jag skickar min nya adress när jag har nånstans att skicka den ifån. Men det är fortfarande ingen fara - gör min babe när du hinner och är inspirerad!

2010-03-22 @ 12:13:12
Länk till blogg: http://mildamalin.blogg.se/

Skriv en rad så blir jag glad! ^_^ :

Du heter?:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Här skriver du vad du vill! :)

Trackback
RSS 2.0